1398-03-08 10:12
649
0
63539
رئیس کل دادگستری گلستان:

مجرمان دانه درشت را نخستین بار جلوی دوربین معرفی کردیم/ کسی در انتخاب استاندار به داد گلستان نمی رسد/کوتاهی دستگاه ها در اجرای برخی احکام قضایی

رئیس کل دادگستری گلستان گفت: برای نخستین بار در کل کشور جلوی دوربین رسانه‎ها و صداو سیما حاضر شدم و 13 مورد از مجرمان اقتصادی را با جزئیات جرم معرفی کردم اما درحوزه منابع طبیعی و محیط زیست در خلع ید اراضی ملی دستگاه های متولی به دلایل مختلف از اجرای حکم سرباز می زنند.

به گزارش گلستان ما، هادی هاشمیان ظهر امروز در نشست با اساتید و دانشگاهیان در دانشگاه جامع گلستان اظهار کرد: از نشست دانشگاهیان با دستگاه قضایی برای نقد رأی را در استان گلستان استقبال کردیم و سامانه «تناد» را برای این مهم راه‎اندازی کردیم.

وی ادامه داد: براساس سیاست دستگاه قضا طی سال‎های اخیر و لزوم حضور در بین اقشار مختلف جامعه اعم از مساجد، مدارس، علمای شیعه و سنی، رسانه‎ها و ... حاضر شدیم.

رئیس کل دادگستری گلستان  با اشاره به کاهش ورودی پرونده‎ها در گلستان، تصریح کرد: در این حوزه  رتبه یک تا سوم را داریم و ه نسبت به استان‎های دیگر به لحاظ پیشگیری از وقوع جرم، کاهش زندانیان، کاهش وقت رسیدگی و کاهش پرونده‎های مسن استان گلستان وضعیت مطلوبی دارد.

رویکرد تخصصی  پرونده های قضایی در گلستان

وی بیان کرد:با توجه به رویکرد تخصصی  پرونده های قضایی در بسیاری از جرایم و پرونده‎های حقوقی ما محاکم اختصاصی داریم و در خصوص پرونده‎های منابع طبیعی، امور اراضی و انفال و اخلال در نظام اقتصادی و ... این مهم در دستور کار قرار گرفته است.

وی متذکرشد: اینطور نیست که با فساد برخورد نشود اما در خصوص تبعیض تنها نباید در قوه قضاییه به سراغ آن رفت بلکه در نقاط دیگر نیز باید به این مهم توجه شود.

هاشمیان با تاکید مقام معظم رهبری مبنی بر اطلاع رسانی به جامعه برای برخوردهای قضایی، بیان کرد: یکی از انتقادات مقام معظم رهبری به دستگاه قضایی این بود که مردم فساد را می‎بینند اما برخوردها را نمی‎بینند که در این راستا دستگاه قضایی برخورد با جرایم را رسانه‎ای می‎کند.

13980308001

پرونده «شرکت پرهام» علنی برگزار می شود

وی به پرونده «شرکت پرهام» اشاره کرد و گفت: پرونده شرکت «پرهام» قریب به دو سال  از سال 95 تا 97 در شهرستان «سرباز» سیستان و بلوچستان فعال بود که پیشرفت مناسبی نداشت و با توجه به اینکه 2 هزار و 500 هزار شاکی این پرونده مربوط به گلستان بودند سال گذشته از ریاست قوه قضائیه و دیوان عالی کشور خواستار رسیدگی این پرونده در استان گلستان شدیم.

هاشمیان ادامه داد:  این پرونده 3 هزار شاکی با 33 هزار برگ و 260 جلد پرونده دارد و سه متهم مربوط به این پرونده دستگیر شدند که  با پیگیری‎ها در 6 ماه به نتیجه رسید و کیفرخواست آن صادر شده است، به‎زودی دادگاه این پرونده به صورت علنی برگزار می‌شود.

وی در خصوص برخورد جدی با مجرمان و دانه درشت‎های اقتصادی، ابراز کرد: برای نخستین بار در کل کشور جلوی دوربین رسانه‎ها و صداو سیما حاضر شدم و 13 مورد از مجرمان اقتصادی را با با ذکر نام و نام خانوادگی اعلام کردیم که بازتاب خوبی در کشور داشت.

هاشمیان بیان کرد: در سال 1397، 32 هکتار از جنگل و چهار و نیم هکتار از سواحل استان گلستان خلع ید شده است اما باید از دستگاه‎های متصدی امر اعم از منابع طبیعی و محیط زیست انتقاد کنیم که ما هر ساله خلع ید می‎کنیم اما این مسأله از سال 1397 تاکنون رو به افزایش است و این نشانه عدم و یا کاهش نظارت است.

وی  تأکید کرد: قاضی ما با همه مشقت‎های موجود پرونده‎های منابع طبیعی و محیط زیست را رسیدگی می‎کند اما وقتی به مرحله اجرا می‎رسد دستگاه‎های متصدی از اجرای آن سرباز می زنند.

13980308000358 Test PhotoN

نباید از دستگاه قضا انتظار تصدیگری داشته باشیم

رئیس کل داگستری گلستان اذعان کرد: در سال 1396، 16 میلیون و در سال 1397، 17 میلیون پرونده وارد دستگاه قضا شده است، ما به‎دنبال کاهش پرونده‎های دستگاه قضا هستیم اما بسیاری از این پرونده‎ها ناشی از اعمال دیگران و برخی دستگاه‎های اجرایی است. نباید از دستگاه قضا انتظار تصدی‎گری را هم داشته باشیم که متأسفانه در حال حاضر این نگاه در جامعه ایجاد شده است.

55 درصد از پست‎های قضایی استان گلستان خالی است

وی یادآورشد:  قوه قضاییه از حیث مالی و اداری استقلالی ندارد، کمبود قاضی و کارمند اداری در دستگاه قضایی محسوس است و 55 درصد از پست‎های قضایی استان گلستان خالی است که این مسأله کیفیت و استحکام آراء را کم می‎کند.

هاشمیان ادامه داد: در قانون پرونده‎های عمد و غیرعمد از یکدیگر تفکیک شدند و در سنوات اخیر سعی شده به پرونده‎های غیرعمد نگاه دیگری شود و حکم‎های جایگزین حبس در دستور کار قرار گرفته است.

کسی در انتخاب استاندار به داد گلستان نمی رسد

وی در بخش پایانی سخنان خود با ابر تأسف از طولانی شدن اداره استاندار با سرپرست، خاطرنشان کرد: متاسفانه  بعد از مدت طولانی کسی به داد استان گلستان نمی‎رسد و استاندار گلستان را معرفی نمی‎کند.

هاشمیان ادامه داد: آن موقع که استاندار داشتیم معلوم نبود دستگاه‎های اجرایی چه می‎کردند اکنون هم که استاندار نداریم.

رئیس کل دادگستری گلستان در خاتمه گفت: متأسفانه کار برخی دستگاه‎های اجرایی را دستگاه قضایی انجام می‎دهد و در سال گذشته در خصوص چاه‎های غیرمجاز بیش از 3 هزار مورد رأی صادر شد اما بعد از حکم قاضی دستگاه مربوطه به دلیل هزینه‎های بالا از اجرای آن پرهیز ‎کردند.

انتهای پیام/

نظرات

دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری گلستان ما در وب سایت منتشر خواهد شد

پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد

© کپی بخش یا کل هر کدام از مطالب گلستان ما با ذکر منبع امکان پذیر است.